sfeerimpressie plukbos

Leerlingen van Pro Winschoten en de gemeente Oldambt creëren plukbos

10 juli 2024
Algemeen

De gemeente Oldambt en de leerlingen van Dollard College Pro Winschoten werken samen om het gebied achter het Dollard College om te toveren in een prachtig plukbos. Waar het terrein vroeger een verwilderde plek was vol met bramen, wordt het nu langzaam maar zeker een groene oase.

De leerlingen van Pro Winschoten zijn betrokken bij dit project als onderdeel van hun lesprogramma. Verschillende klassen leren over groenvoorziening en passen wat ze leren direct toe in de praktijk. Ze werken hierbij samen met de buitendienst van de gemeente Oldambt. De leerlingen leren bijvoorbeeld hoe ze gras moeten zaaien, harken en maaien, en worden echte experts in groenonderhoud.

Pro Winschoten plukt straks de vruchten

Er zijn al enkele stappen in het project gezet. Om de groei van bramen te beperken, is de grond omgeploegd en is er gras gezaaid op de heuvels. Binnenkort wordt er een bloemenmengsel gezaaid om insecten aan te trekken. De volgende stap is het aanleggen van het plukbos. Dit betekent dat er fruitbomen zoals appels, peren en kersen worden geplant, evenals notenbomen en bessenstruiken. Ook komen er kruiden en bloemen bij. Al deze producten worden vervolgens weer verwerkt en gebruikt in bijvoorbeeld kooklessen op school.

Een leuk en leerzaam project

Dennis Oosterveld, een van de leerlingen die meewerkt aan het plukbos, zegt trots: "Het terrein zag er eerst echt niet uit, maar het wordt uiteindelijk alleen maar mooier." Voor hem, en voor alle andere leerlingen, is dit project een waardevolle ervaring. Ze leren door te doen, wat vaak leuker en leerzamer is dan alleen theorie uit boeken.

Dit project is een geweldige toevoeging aan de buurt en een fantastisch leerproject voor de leerlingen van Pro Winschoten en het Dollard College.