Nieuwe mogelijkheid om schade te melden voor inwoners van de gemeente Oldambt

10 juli 2024

Inwoners van de gemeente Oldambt kunnen weer nieuwe schade melden

Sinds januari van dit jaar heeft het IMG een nieuwe manier van schade-afhandeling geïntroduceerd. Inwoners konden sindsdien stap voor stap, per gemeente, weer schade melden om iedereen snel te kunnen helpen. Vanaf vandaag kunnen álle eigenaren van woningen in de gemeente Oldambt weer fysieke schade melden. Het doel bij de afhandeling is om deze milder, menselijker en makkelijker te maken, met als uitgangspunt het herstel van de woning of het gebouw.

Eerder konden eigenaren in de gemeenten Eemsdelta (januari), Het Hogeland (februari), Midden-Groningen (maart) en een deel van de gemeente Groningen (juni) al schade melden volgens de nieuwe afhandelingswijze.

14.000 nieuwe meldingen fysieke schade sinds januari

Sinds de openstelling volgens de nieuwe afhandelingswijze in januari van dit jaar hebben aanvragers 14.000 keer nieuwe fysieke schade aan hun woning of gebouw gemeld. De meeste aanvragen (ruim 9.000) waren voor de Vaste eenmalige vergoeding. Sinds 18 maart kunnen alle eigenaren in het effectgebied die nog niet eerder fysieke schade hebben gemeld, de Vaste eenmalige vergoeding al aanvragen. Het bedrag van deze vergoeding is dit jaar verhoogd van 5.000 euro naar 10.000 euro.

Schade melden

Bij een nieuwe schademelding kunnen inwoners kiezen tussen:

1. Herstel van de woning tot 60.000 euro zonder onderzoek naar de schadeoorzaak, of
  2. Een financiële vergoeding (vaste vergoeding van 10.000 euro, voorinschrijving AVVexterne-link-icoon of maatwerkprocedure met onderzoek naar de oorzaak van de schade).

Voorinschrijving AVV

Aanvragers die al eerder schade hebben gemeld, krijgen vanaf nu de optie om zich alvast in te schrijven voor de Aanvullende vaste vergoeding (AVV). Deze voorinschrijvingexterne-link-icoon is een alternatief voor de keuze voor maatwerk of herstel. Dit voorkomt dat aanvragers onnodig een uitgebreide maatwerkprocedure moeten doorlopen om daarna wellicht alsnog voor de Aanvullende vaste vergoeding te kiezen. Aanvragers die gebruik maken van de voorinschrijving AVV worden bij de start van de AVV als eerste in behandeling genomen. Omdat er veel aanvragen worden verwacht, kan het enkele maanden duren voordat eigenaren een aanvraag kunnen doen.

Aanvullende vaste vergoeding

De AVVexterne-link-icoon start dit najaar en is bedoeld voor eigenaren die in het verleden een schadevergoeding van (in totaal) minder dan 10.000 euro ontvingen van TCMG of IMG. Ook vergoedingen door de NAM of het Centrum Veilig Wonen tellen daarbij mee. Eigenaren kunnen, wanneer zij voldoen aan de voorwaarden, vanaf dit najaar een aanvraag doen voor de AVV. De vergoeding die zij kregen wordt dan aangevuld tot 10.000 euro. Ook vergoedingen aan oud-eigenaren op het adres tellen mee.