Veel Oldambsters bereikt tijdens Waarmteweken

04 juli 2024
Algemeen

Van eind januari tot en met vorige week was het team van Oldambt Verwarmt op tournee door Oldambt. Met een Waarmtemarkt, de Waarmtebus en Klusdagen zijn tijdens de Waarmteweken in totaal 21 kernen bezocht. Het team bijna 1.200 afspraken met inwoners gemaakt voor hulp en advies op het gebied van energiebesparing.

Hoe je het beste energie bespaart, is niet altijd meteen duidelijk. Oldambt Verwarmt hielp inwoners daarom tijdens de Waarmteweken de bomen door het bos te zien. Op de Waarmtemarkt kregen ze technisch en financieel advies, maar konden ze ook een afspraak maken voor onder meer een Bespaarcoach of de Klusbus. De Waarmtebus deed verspreid over het gebied meer dan zestig haltes aan. Ook klopte het team bij een heleboel huizen aan om inwoners op de mogelijkheden te wijzen.

In totaal hebben 486 huiseigenaren een afspraak gemaakt voor een bezoek van een Bespaarcoach. Bij zo’n bezoek loopt de Bespaarcoach met de huiseigenaar door de woning en berekent welke grotere maatregelen voor energiebesparing het beste zijn. In het rapport van de Bespaarcoach staat ook wat dat ongeveer kost en oplevert. Handig, want voor huiseigenaren komt er volgend jaar een fikse isolatiesubsidie vanuit het programma Nij Begun. Een bezoek van de Bespaarcoach helpt dan, om op een rijtje te krijgen wat handig en verstandig is om van deze subsidie goed gebruik te maken.

Ook is er voor in totaal 468 huizen een afspraak gemaakt voor een bezoek van de Klusbus. Een groot deel van deze afspraken zijn tijdens de Waarmteweken al nagekomen. Het Klusbusteam en de vele vrijwilligers brachten bij huurders en huiseigenaren onder meer radiatorfolie en tochtstrips aan, om het huis meer comfortabel en energievriendelijk te maken. Stichting Present hielp bij de organisatie van alle vrijwilligers.

Wethouder Jurrie Nieboer: “We vinden het als gemeente belangrijk dat onze inwoners een warm en comfortabel huis hebben en een betaalbare energierekening. Oldambt Verwarmt heeft tijdens de Waarmteweken een heleboel inwoners van de gemeente hierbij geholpen. Een resultaat waar wij heel blij mee zijn. We denken nu na over hoe we hier een goed gevolg aan kunnen geven.”

Heeft u de Waarmteweken gemist? U kunt nog steeds een bezoek van bijvoorbeeld de Bespaarcoach of de klusbus aanvragen via het aanvraagformulierexterne-link-icoon.

In het project Oldambt Verwarmt werken de gemeente Oldambt, het Regionaal Energieloket, de woningbouwverenigingen Acantus en Groninger Huis en jouwbespaarcoach.com samen om inwoners van de gemeente te helpen met het besparen op energie.