Inkoop en aanbesteden
Hoe werkt het?
Onder 'Aanbestedingen' ziet u een overzicht van de lopende aanbesteding(en). Vervolgens kunt u een aanbesteding uit de lijst aanklikken en dan kunt u de publicatie bekijken. Wanneer u de aanbestedingsdocumenten van de aanbestedende dienst heeft ontvangen kunt u zich aanmelden voor, dan wel inschrijven op de opdracht. Als u dit wenst kunt u per e-mail een verzoek indienen bij de gemeente.
Hulp nodig?
Voor vragen over deze aanbestedingssite en de werkwijze in het algemeen kunt u contact opnemen met de afdeling Inkoop van gemeente Oldambt.
Actuele aanbestedingen
Voor een overzicht van alle actuele aanbestedingen (voorgenomen opdrachten) kunt u deze pagina bezoeken. Geïnteresseerde partijen kunnen zich aanmelden voor een eventuele deelname. Per project wordt aangegeven hoe de selectieprocedure plaats zal vinden en hoe u zich kunt aanmelden. Wanneer er geen actueel gepubliceerde aanbestedingen zijn, dan leest u dit ook.
Publicatie Europees openbare aanbesteding Beheer en onderhoud wegen en aanverwante dienstverlening
Het betreft het onderhouden van civieltechnische kunstwerken, welke in beheer en/of eigendom van gemeente Oldambt zijn. Het gaat hier om diverse objecten zoals: bruggen inclusief bijbehorende remmingswerken, sluis, damwanden, beschoeiingen, kademuren, taludbeschoeiing, aanleg- en kanosteigers, fietspontjes e.d.
Hierbij is het een pré om zo veel als mogelijk de werkzaamheden in samenhang met het wegenonderhoud uit te voeren. Maar ook het vervangen van objecten (bijv. een brug) of het gedeeltelijk vervangen kan onderdeel uitmaken van dit contract. Hiervoor zal dan ook aanvullend budget beschikbaar moeten worden gesteld. Voorgaande zal alleen plaatsvinden indien dit synergievoordelen oplevert.
Alle onderdelen dienen te voldoen aan het gestelde in het Besluit Bouwwerken Leefomgeving.
Hieronder valt ook:
a) Het reinigen;
b) Het conserveren (verven, coaten, impregneren, voegen, kathodische bescherming ed.);
c) Het aanbrengen en vervangen van antislip;
d) Het uitvoeren van kleine deelreparaties en vervangen van onderdelen (staal, hout, beton, kunststof);
e) Het (laten) uitvoeren van Inspecties.
Het elektromechanisch onderhoud incl. het storingsonderhoud valt buiten deze aanbesteding en zal vooralsnog worden verzorgd door de Provincie Groningen. Mochten deze afspraken gedurende de contractperiode wijzigen, dan kan de leverancier preferred supplier worden voor het elektromechanisch onderhoud. Dit houdt in dat de opdrachtnemer dit onderhoud per object als separate opdrachten zal kunnen verwerven door middel van het doen van een passende aanbieding op basis van een nadere offerteaanvraag (prijs/kwaliteitverhouding wordt weergegeven in de nadere aanvraag). Bij een niet passende aanbieding staat het opdrachtgever vrij om een andere partij te contracteren voor de genoemde werkzaamheden.
De gemeente Oldambt heeft als doel om het beheer en onderhoud van diverse onderdelen, zoals hierboven en hieronder benoemd, gezamenlijk met een opdrachtnemer gedurende maximaal 10 jaar (5 + 5 jaar) uit te voeren. Waarbij beide partijen hun kennis en kunde inbrengen.
Aankondiging Europees openbare aanbesteding ‘Onderhoud werktuigbouwkundige, elektrotechnische en beveiligingsinstallaties’
De gemeente Oldambt (voorts: de gemeente) is verantwoordelijk voor de werktuigbouwkundig-, elektrische en beveiligingsinstallaties van circa 80 in haar beheer zijnde gebouwen. Het onderwerp van deze aanbesteding bestaat uit het uitvoeren van onderhoud (preventief en correctief) aan werktuigbouwkundige, elektrotechnische en beveiligingsinstallaties. Daarbij is het uitvoeren van (kleine) losse opdrachten ook onderdeel van de aanbesteding.
Het volume en omvang van de opdracht bestaat momenteel uit circa 80 gebouwen, waarvan ca. 36 gebouwen beveiligd zijn. Deze zijn allen in het beheer van de gemeente. Hier gaat het om gemeentehuizen, kantoren, sportaccommodaties etc. Daarnaast zijn circa 30 marktaansluit- voetpad- en putkasten ook onderdeel van de opdracht. In de toekomst kunnen er gebouwen bijkomen en/of wegvallen, een voorbeeld hiervan is het laten vervallen van drie gemeentekantoren door nieuwbouwplannen. Opdrachtnemer kan aan deze aantallen dan ook geen rechten ontlenen. Deze objecten zijn nader gespecificeerd in bijlage J Overzicht gebouwen versie 2024.
De opdracht is opgedeeld in 3 percelen. Hierbij heeft de gemeente gekeken naar de omvang van de opdracht en de geschiktheid van het MKB. De te vergeven opdrachten kunnen worden uitgevoerd door bedrijven uit dezelfde branche en de werkzaamheden raken elkaar ook. Maar om MKB bedrijven een goede kans te geven op het verwerven van een van deze opdrachten en om gebruik te kunnen maken van mogelijke specialismen, is gekozen voor de volgende perceelindeling:
Perceel 1: Preventieve en correctieve werktuigbouwkundige werkzaamheden;
Perceel 2: Preventieve en correctieve elektrische installatie werkzaamheden;
Perceel 3: Preventieve en correctieve beveiligingsinstallatie werkzaamheden.
Inschrijvers mogen zich voor meerdere percelen inschrijven. Inschrijver kan maximaal drie percelen gegund krijgen.
Binnen deze percelen kan het gaan om de volgende werkzaamheden, deze zijn nader gespecificeerd in bijlage H.
- Preventieve onderhoudswerkzaamheden;
- Correctieve onderhoudswerkzaamheden;
- (het oplossen van) Storingen;
- Keuren van apparaten;
- Losse opdrachten gerelateerd aan bovenstaande diensten.
Preventieve onderhoudswerkzaamheden
Onder preventief onderhoud verstaat de gemeente planbaar onderhoud en inspectiewerkzaamheden. Met als doelstelling; het aantoonbaar waarborgen van veiligheid in werktuigbouwkundige, elektrische en beveiligingsinstallaties.
Door middel van de door opdrachtnemer uit te voeren controle en onderhoudswerkzaamheden en de daarover uit te brengen rapportages kan de gemeente aantoonbaar maken dat ze heeft voldaan aan al haar wettelijke verplichtingen, dit in de ruimste zin van het woord (hierbij denkt de gemeente aan onder andere hetgeen verwoord is in de diverse NEN normen, eisen van verzekeraars, de arbeidsinspectie en het besluit bouwwerken leefomgeving). De kwartaal- en jaarplanning van de opdrachtnemer dient vooraf te worden gedeeld.
Correctieve onderhoudswerkzaamheden en losse opdrachten
Onder correctief onderhoud verstaat de gemeente gesignaleerde defecten die gerepareerd dienen te worden. Via de rapportage is er inzicht in wat er defect was, hoe het gerepareerd is en wat eraan gedaan kan worden om te voorkomen dat het nogmaals voorkomt.
Onder losse opdrachten verstaat de gemeente het (gedeeltelijk) uitbreiden of vervangen van de huidige installatie(s). Opdrachten met een raming tot € 10.000,00 (excl. BTW) kunnen rechtstreeks gegund worden. Dit kan zijn in de vorm van een simpele schriftelijke opdracht. Bij opdrachten met een raming groter dan € 10.000,00 (excl. BTW) en kleiner dan € 20.000,00 (excl. BTW) vraagt de gemeente vooraf een open begroting. Opdrachten met een raming boven € 20.000,00 euro (excl. BTW) vallen buiten de scope van de overeenkomst. Het gaat dan om maatwerk waarbij per klus gekeken wordt hoe dit aangeboden wordt in overeenstemming met het inkoopbeleid van de gemeente.
Na een akkoord op een opdracht wordt deze op een correcte en veilige manier uitgevoerd in overleg met de gemeente en de beheerder van het gebouw waaraan of waarin de werkzaamheden uitgevoerd worden. Een opdracht is pas gereed als de tekeningen zijn bijgewerkt en het werk is gekeurd door de opdrachtnemer. Uiteraard houdt opdrachtnemer zich aan de huisregels, deze zijn opgenomen in bijlage I Huisregels 2024.
De opdrachtnemer van perceel 2 is aangemerkt als preferred supplier voor vervanging of uitbreiding van noodverlichtingsarmaturen indien de gemeente onderhoudskosten niet meer proportioneel acht. Dit houdt in dat de opdrachtnemer deze vervanging of uitbreiding van de noodverlichtingsarmaturen per project als separate opdrachten kan verwerven door middel van het doen van een passende aanbieding op basis van een nadere offerteaanvraag (prijs/kwaliteitverhouding wordt weergegeven in de nadere aanvraag).
De gemeente behoudt in alle gevallen het recht om marktconformiteit te onderzoeken en is nimmer verplicht om de opdracht te gunnen. In alle bovenstaande gevallen dient u te allen tijde transparant te handelen.
Gebouwbeheersysteem
De gemeente werkt met het gebouwbeheersysteem O-prognose. De registratie van uitgevoerde werkzaamheden en/of wijzigingen aan de installatie dient met de bijbehorende rapportages en/of tekeningen zonder eigen layers door de opdrachtnemer te geschieden in dit pakket. Hierdoor heeft de gemeente te allen tijde een overzicht van de voortgang van werkzaamheden. Dit pakket wordt, met de nodige limitering, opengesteld aan de opdrachtnemer.
Indien opdrachtnemer in deze opdrachtomschrijving een onderdeel mist om aan de doelstelling te voldoen vernemen wij dit graag tijdens de vragenronde (NVI) van deze aanbesteding.
Afgeronde aanbestedingen
Op TenderNed kunt u afgeronde aanbestedingen raadplegen (tip: typ in de zoekopdracht het woord Oldambt).
Inkoop- en aanbestedingsbeleid
Het college van burgemeester en wethouders heeft op 2 mei 2017 een geactualiseerd inkoop- en aanbestedingsbeleid vastgesteld. Dit beleid richt zich op de bedrijfsmatige voordelen die de gemeente met verstandig inkopen kan boeken (de doelmatigheid), het inkopen volgens de geldende wet- en regelgeving (rechtmatigheid) en de wijze waarop de gemeente invulling geeft aan haar taak om zoveel mogelijk maatschappelijke meerwaarde te creëren. In dit inkoop- en aanbestedingsbeleid zijn de kaders en uitgangspunten geformuleerd voor het handelen van de gemeente ten aanzien van inkopen en aanbesteden bij overheidsopdrachten. Deze kaders en uitgangspunten zijn algemeen bindend voor de gehele organisatie.
Inkoopbeleid Oldambt 2017 (op overheid.nl)
Procedureregeling klachtenbehandeling aanbestedingen vastgesteld
Het college heeft op 1 april 2014 de “Procedureregeling klachtenbehandeling aanbestedingen gemeente Oldambt 2014” vastgesteld. Bij iedere aanbesteding wordt in het aanbestedingsdocument verwezen naar de Procedureregeling klachtbehandeling aanbestedingen gemeente Oldambt 2014 (op overheid.nl). De gemeente vermeldt hierin op welke wijze ondernemers hun klachten ten aanzien van de betreffende aanbestedingsprocedure dan wel de handelswijze van de gemeente kunnen indienen. Maar ook op welke wijze en op welke termijn de klachten vervolgens zullen worden behandeld en zullen worden afgedaan.
Verordening Alleenrecht Synergon/Afeer
Om sociaal werk- en leerbedrijf Afeer te kunnen blijven voorzien van passende werkzaamheden voor de werkzoekenden die een beroep doen op de participatiewet, is gekeken naar de meest wenselijke wijze van opdrachtverlening. De gemeenteraad heeft hiertoe in 2014 de verordening alleenrecht Synergon vastgesteld. Afeer is ontstaan vanuit een samenwerking tussen de gemeenten Westerwolde, Oldambt en Pekela om meer mensen aan betaald werk te krijgen in Oost-Groningen. Aan de totstandkoming hebben naast de gemeenten ook het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, de provincie Groningen en sociale partners ook hun steun en medewerking verleend. Op 27 juni 2018 hees Afeer de vlag. SW bedrijf Synergon en de afdelingen Werk van Westerwolde, Pekela en Oldambt zijn in het nieuwe werkbedrijf opgegaan.
Deze verordening maakt het derhalve mogelijk om aan Afeer rechtstreeks vooraf bepaalde opdrachten toe te kennen op basis van uitsluitend recht.
Verordening alleenrecht Synergon 2014 (op overheid.nl)
Algemene inkoopvoorwaarden
Bij alle inkopen en aanbestedingen van de gemeente worden in principe de algemene inkoopvoorwaarden voor goederen, leveringen en diensten 2017 van de gemeente van toepassing verklaard. De algemene leverings- of verkoopvoorwaarden van de leverancier worden van de hand gewezen.
Niet in alle gevallen worden de algemene inkoopvoorwaarden door de marktpartijen geaccepteerd. Deze acceptatie verschilt per branche en is afhankelijk van de grootte van de opdracht. Indien de verwachting is dat algemene inkoopvoorwaarden niet geaccepteerd worden, is het mogelijk om de inkoopvoorwaarden daarop aan te passen. Wanneer er contractmodellen of algemene voorwaarden bestaan die in onderling overleg tussen belanghebbenden zijn opgesteld dan past de gemeente deze integraal toe.
Bij aanbestedingen van werken wordt de UAV 2012 van toepassing verklaard, tenzij dit niet als passend wordt ervaren.
Bij aanbestedingen van ICT levering en/of dienstverlening worden de geldende gemeentelijke inkoopvoorwaarden bij IT (GIBIT) van toepassing verklaard.