Privacyverklaring gemeente Oldambt

De gemeente Oldambt verwerkt persoonsgegevens voor verschillende doeleinden, zoals het uitvoeren van wettelijke taken en het verlenen van diensten aan onze inwoners, bedrijven en andere belanghebbenden. We behandelen uw persoonsgegevens zorgvuldig en conform de wet omdat wij veel waarde hechten aan de bescherming van uw persoonsgegevens. In deze privacyverklaring informeren wij u over de manier waarop wij omgaan met uw persoons- en politiegegevens, de doelen en grondslagen voor de verwerking, en hoe wij uw privacy waarborgen. Ook leggen wij uit welke rechten u heeft en hoe u deze kunt uitoefenen.

Reikwijdte

Deze privacyverklaring is van toepassing op de verwerking van alle persoonsgegevens die de gemeente Oldambt verzamelt van burgers, bezoekers, ondernemers en andere belanghebbenden. Persoonsgegevens zijn alle gegevens die, direct of indirect, kunnen worden herleid naar een individu, zoals bijvoorbeeld naam, adres, e-mailadres, telefoonnummer, geboortedatum of andere gegevens die specifiek betrekking hebben op een persoon.

Integriteit en verantwoordelijkheid

De bestuursorganen van de gemeente zijn allemaal verantwoordelijk voor de verwerkingen die wij, of derden namens ons, uitvoeren. Onze bestuursorganen zijn onder andere de burgemeester, het college van Burgemeester en Wethouders en de Raad.

Wij verwerken alleen persoonsgegevens die minimaal noodzakelijk zijn voor het vooraf bepaalde doel (proportionaliteit). Waar het mogelijk is verwerken we geen persoonsgegevens (subsidiariteit). We zorgen ervoor dat de persoonsgegevens die we verwerken kloppen en volledig zijn. Alle medewerkers van de gemeente Oldambt zijn gehouden aan geheimhouding. Daarnaast beveiligen we alle persoonsgegevens. Op deze manier kunnen personen die geen rechten hebben tot de gegevens geen inzage krijgen of wijzigingen aanbrengen.

Wettelijke grondslag

De gemeente Oldambt mag uw persoonsgegevens alleen verwerken als er een wettelijke grondslag is. De grondslagen voor de verwerking van persoonsgegevens zijn: toestemming, uitvoeren van een overeenkomst, wettelijke verplichting, Vitale belangen, algemeen belang of uitoefening van openbaar gezag en gerechtvaardigd belang.

Voor de verwerking van politiegegevens geldt een aparte regelgeving. De gemeente kan politiegegevens verwerken op basis van de volgende grondslagen: uitvoering van de dagelijkse politietaak, onderzoek in verband met de handhaving van de rechtsorde en ondersteunende taken. 

Delen van persoonsgegevens met derden

De gemeente Oldambt deelt persoonsgegevens niet zonder meer met derden. Wij verstrekken uw persoonsgegevens alleen aan derden als wij hiervoor een wettelijke grondslag hebben. Met organisaties die uw gegevens in onze opdracht verwerken sluiten wij een verwerkersovereenkomst om te zorgen voor hetzelfde niveau van beveiliging en vertrouwelijkheid van uw gegevens. Gemeente Oldambt blijft verantwoordelijk voor deze verwerkingen.

Beveiliging 

De gemeente Oldambt neemt passende maatregelen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang en andere ongewenste handelingen met persoonsgegevens tegen te gaan. Deze maatregelen zijn, conform de geldende gemeentelijke beveiligingsnormen zoals vastgelegd in de Baseline Informatiebeveiliging Nederlandse Gemeenten (BIG), opgenomen in ons informatiebeveiligingsbeleid.

Datalekken

Hoewel wij alles doen om uw gegevens te beschermen, is het mogelijk dat er een datalek optreedt. Mocht u vermoeden dat er een datalek is, meld dit dan onmiddellijk via e-mail naar privacy@gemeente-oldambt.nl.

Bewaartermijn

We bewaren uw persoonsgegevens niet langer dan nodig is voor de uitvoering van onze gemeentelijke taken. Tenzij er een wettelijke regeling is die voorschrijft hoe lang we gegevens moeten bewaren. Hierbij volgen we onder andere de Archiefwet. 

Uw rechten

Als inwoner of belanghebbende kunt u uw rechten bij de gemeente Oldambt uitoefenen. Dit betekent dat u om inzage mag verzoeken in de persoonsgegevens die de gemeente van u verwerkt. U mag daarnaast een verzoek indienen om uw persoonsgegevens te corrigeren, te verwijderen of het gebruik ervan te beperken. Tenslotte kunt u uw toestemming, als dit de grondslag van de verwerking van persoonsgegevens is geweest, intrekken en kunt u bezwaar maken tegen de verwerking van persoonsgegevens door de gemeente Oldambt. 

Verzoek indienen

Om gebruik te maken van uw rechten kunt u een verzoek indienen. Dit kan op twee manieren:

  1. per e-mail: privacy@gemeente-oldambt.nl
  2. schriftelijk via het postadres: Gemeente Oldambt, Postbus 175, 9670 AD Winschoten

Om u zo goed mogelijk te kunnen helpen vragen we u om zo specifiek mogelijk te zijn over uw persoonsgegevens. En over welke verwerking(en) het gaat.

Na ontvangst en identificatie nemen we uw verzoek in behandeling. Binnen vier weken na ontvangst laten we weten wat er met uw verzoek gebeurd. Wanneer we niet of gedeeltelijk aan uw verzoek voldoen leggen we dit uit in een besluit. Als u het hier niet mee eens bent heeft u het recht om een bezwaarschrift in te dienen. U kunt ook een klacht indienen bij de Functionaris Gegevensbescherming van de gemeente Oldambt of de Autoriteit Persoonsgegevens.

Functionaris Gegevensbescherming

De gemeente Oldambt heeft een Functionaris Gegevensbescherming aangesteld. De Functionaris Gegevensbescherming is de interne toezichthouder op het gebied van de privacy binnen de gemeente Oldambt. Indien u een klacht heeft of een vraag dan kunt u direct contact opnemen met de Functionaris Gegevensbescherming via privacy@gemeente-oldambt.nl.

Gebruik van cookies op de gemeentelijke website

De gemeentelijke website Oldambt.nl maakt gebruik van cookies. We gebruiken alleen cookies om de website goed te laten functioneren en om het gebruik van de website te analyseren. Op basis hiervan verbeteren we onze website. Deze gegevens worden anoniem opgeslagen en zijn dus niet te herleiden naar wie u bent.

Wijzigingen in deze privacyverklaring

De gemeente Oldambt kan deze privacyverklaring van tijd tot tijd aanpassen, bijvoorbeeld als gevolg van wijzigingen in de wet- of regelgeving. Wij raden u aan deze verklaring regelmatig te raadplegen, zodat u op de hoogte blijft van de meest actuele informatie over hoe wij met uw persoonsgegevens omgaan.

Deze privacyverklaring is van toepassing per 10 december 2024. 

Vragen

Als u vragen heeft over deze privacyverklaring of andere vragen op het gebied van privacy neem dan contact met ons op via privacy@gemeente-oldambt.nl.