Meldpunt ongewenst verhuurgedrag

Meer informatie over ongewenst verhuurgedrag

U kunt een melding doen bij:

  • Discriminatie
  • Bedreiging of intimidatie
  • Waarborgsom die hoger is dan 2 keer de maandelijkse huurprijs
  • Er geen schriftelijk huurcontract is
  • De verhuurder u niet goed informeert over:
    • rechten en plichten van de huurder over de woning (die niet in het huurcontract staan)
    • de hoogte van de borg en wanneer huurders die terugkrijgen als het huurcontract stopt
    • contactinformatie waar de huurder de verhuurder kan bereiken
    • informatie van het meldpunt ongewenst verhuurgedrag
    • de servicekosten: verhuurders moeten een compleet overzicht van de kosten laten zien
  • Dubbele bemiddelingskosten of te veel aan servicekosten

Hoe pakken wij u melding op?

Uw melding wordt geregistreerd, gecontroleerd en beoordeeld. Afhankelijk van uw melding zet de gemeente vervolgacties uit.

De gemeente kan een ‘slechte verhuurder’ of ‘slechte bemiddelaar’ verplichten om de woning volgens de regels te verhuren. Werkt de verhuurder of bemiddelaar niet mee? Dan wordt er gehandhaafd, dit kan bijvoorbeeld een boete zijn.

Wilt u een melding doen? Ga dan naar de pagina over Woonomgeving en verhuur.