Verhuizen

Beschrijving

Als u gaat verhuizen, geeft u dit door bij de gemeente waar u gaat wonen. Ook als u in dezelfde gemeente blijft wonen, moet u dit doorgeven.

Gaat u samenwonen? Wanneer u bij iemand anders intrekt, moet u schriftelijk toestemming hebben. Deze toestemming neemt u mee als u de verhuizing doorgeeft.

Welkomsttas

Om u wegwijs te maken in onze gemeente staat er voor u een welkomsttas klaar in het gemeentehuis.

De tas, gevuld met allerlei informatie van en over onze gemeente, kunt u afhalen bij het gemeentehuis aan Johan Modastraat 6 te Winschoten gedurende de openingstijden.

Aanvragen

Verhuizing doorgeven via internet

U kunt uw verhuizing binnen, of naar de gemeente Oldambt doorgeven met het webformulier: verhuizing doorgevenexterne-link-icoon. Hiervoor heeft u DigiD nodig.

U krijgt een e-mail ter bevestiging, met de gegevens van uw aangifte.

Gaat u op een al bewoond adres wonen?

Dan moet u in het webformulier de gegevens van de hoofdbewoner invoeren: naam, adres, telefoonnummer, bsn nummer en nummer van een geldig legitimatiebewijs.

Aanvullende gegevens

Als u een kamer huurt moet u een kopie van het huurcontract meesturen.

De gemeente neemt contact met u op als er aanvullende gegevens nodig zijn. Dit is bijvoorbeeld mogelijk als u bij iemand in gaat wonen.

Verhuizing doorgeven via de post

Hiervoor kunt u het aanvraagformulier verhuizing downloadenexterne-link-icoon.

Als er toestemming van de hoofdbewoner doorgegeven moet worden kan dat ook met dit formulier.

Het ingevulde formulier met kopie van geldig legitimatiebewijs kunt u sturen naar:

Gemeente Oldambt, postbus 175, 9670 AD Winschoten

Verhuizing doorgeven aan de balie

Voor dit product kunt u direct online een afspraak makenexterne-link-icoon.

U moet het volgende meenemen:

  • Uw legitimatiebewijs
  • Gaat u bij iemand inwonen:
    - dan moet u schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner en
    - een kopie van een geldig identiteitsbewijs van de hoofdbewoner.
  • Mocht tijdens de aangifte blijken dat er op het adres waar u zich wilt inschrijven nog iemand woont, dan kan u gevraagd worden een huur- of koopcontract te laten zien
  • Ook bij kamerbewoning wordt u gevraagd om het huurcontract te laten zien

Briefadres aanvragen

Wilt u een briefadres aanvragenexterne-link-icoon? Dan komt u samen met de briefadresgever op afspraak naar het gemeentehuis.
U kunt telefonisch een afspraak maken via telefoonnummer (0597) 48 20 00.

Voorwaarden

De aangifte van verhuizing kan gedaan worden door:

  • uzelf, als u 16 jaar of ouder bent
  • door ouder, voogd of verzorger voor minderjarige kinderen
  • samenwonende echtgenoten / geregistreerde partners voor elkaar
  • ouders en meerderjarige kinderen voor elkaar, als u op hetzelfde adres woont
  • de curator voor een persoon die onder curatele is gesteld
  • een meerderjarige die daarvoor schriftelijk gemachtigd is

Hoe lang gaat het duren?

U moet de verhuizing binnen 4 weken voordat u gaat verhuizen tot uiterlijk 5 dagen na de verhuizing doorgeven aan de gemeente waar u gaat wonen. Bij een verhuizing naar een andere gemeente geeft u de wijziging dus door bij de nieuwe gemeente.

Als u zich niet aan de aangiftetermijn houdt, kan de gemeente u een boete opleggen.

Kosten

Het doorgeven van uw verhuizing is gratis.

Formulieren