Verhuizen
Beschrijving
Als u gaat verhuizen, geeft u dit door bij de gemeente waar u gaat wonen. Ook als u in dezelfde gemeente blijft wonen, moet u dit doorgeven.
Gaat u samenwonen? Wanneer u bij iemand anders intrekt, moet u schriftelijk toestemming hebben. Deze toestemming neemt u mee als u de verhuizing doorgeeft.
Welkomsttas
Om u wegwijs te maken in onze gemeente staat er voor u een welkomsttas klaar in het gemeentehuis.
De tas, gevuld met allerlei informatie van en over onze gemeente, kunt u afhalen bij het gemeentehuis aan Johan Modastraat 6 te Winschoten gedurende de openingstijden.
Aanvragen
Verhuizing doorgeven via internet
U kunt uw verhuizing binnen, of naar de gemeente Oldambt doorgeven met het webformulier: verhuizing doorgeven. Hiervoor heeft u DigiD nodig.
U krijgt een e-mail ter bevestiging, met de gegevens van uw aangifte.
Gaat u op een al bewoond adres wonen?
Dan moet u in het webformulier de gegevens van de hoofdbewoner invoeren: naam, adres, telefoonnummer, bsn nummer en nummer van een geldig legitimatiebewijs.
Aanvullende gegevens
Als u een kamer huurt moet u een kopie van het huurcontract meesturen.
De gemeente neemt contact met u op als er aanvullende gegevens nodig zijn. Dit is bijvoorbeeld mogelijk als u bij iemand in gaat wonen.
Verhuizing doorgeven via de post
Hiervoor kunt u het aanvraagformulier verhuizing downloaden.
Verhuist u naar een verpleeghuis? U kunt dan kiezen voor een briefadres. U kunt telefonisch een aanvraagformulier verhuizing verpleeghuizen aanvragen via telefoonnummer (0597) 48 20 00.
Als er toestemming van de hoofdbewoner doorgegeven moet worden kan dat ook met dit formulier.
Het ingevulde formulier met kopie van geldig legitimatiebewijs kunt u sturen naar:
Gemeente Oldambt, postbus 175, 9670 AD Winschoten
Verhuizing doorgeven aan de balie
Voor dit product kunt u direct online een afspraak maken.
U moet het volgende meenemen:
- Uw legitimatiebewijs
- Gaat u bij iemand inwonen:
- dan moet u schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner en
- een kopie van een geldig identiteitsbewijs van de hoofdbewoner. - Mocht tijdens de aangifte blijken dat er op het adres waar u zich wilt inschrijven nog iemand woont, dan kan u gevraagd worden een huur- of koopcontract te laten zien
- Ook bij kamerbewoning wordt u gevraagd om het huurcontract te laten zien
Briefadres aanvragen
Wilt u een briefadres aanvragen? Dan komt u samen met de briefadresgever op afspraak naar het gemeentehuis.
U kunt telefonisch een afspraak maken via telefoonnummer (0597) 48 20 00.
Voorwaarden
De aangifte van verhuizing kan gedaan worden door:
- uzelf, als u 16 jaar of ouder bent
- door ouder, voogd of verzorger voor minderjarige kinderen
- samenwonende echtgenoten / geregistreerde partners voor elkaar
- ouders en meerderjarige kinderen voor elkaar, als u op hetzelfde adres woont
- de curator voor een persoon die onder curatele is gesteld
- een meerderjarige die daarvoor schriftelijk gemachtigd is
Hoe lang gaat het duren?
U moet de verhuizing binnen 4 weken voordat u gaat verhuizen tot uiterlijk 5 dagen na de verhuizing doorgeven aan de gemeente waar u gaat wonen. Bij een verhuizing naar een andere gemeente geeft u de wijziging dus door bij de nieuwe gemeente.
Als u zich niet aan de aangiftetermijn houdt, kan de gemeente u een boete opleggen.
Kosten
Het doorgeven van uw verhuizing is gratis.