Verhuizen
Beschrijving
Als u gaat verhuizen, geeft u dit door bij de gemeente waar u gaat wonen. Ook als u in dezelfde gemeente blijft wonen, moet u dit doorgeven.
Gaat u samenwonen? Wanneer u bij iemand anders intrekt, moet u schriftelijk toestemming hebben. Deze toestemming neemt u mee als u de verhuizing doorgeeft.
Welkomsttas
Om u wegwijs te maken in onze gemeente staat er voor u een welkomsttas klaar in het gemeentehuis.
De tas, gevuld met allerlei informatie van en over onze gemeente, kunt u afhalen bij het gemeentehuis aan Johan Modastraat 6 te Winschoten gedurende de openingstijden.
Aanvragen
Verhuizing doorgeven via internet
U kunt uw verhuizing binnen, of naar de gemeente Oldambt doorgeven met het webformulier: verhuizing doorgeven. Hiervoor heeft u DigiD nodig.
U krijgt een e-mail ter bevestiging, met de gegevens van uw aangifte.
Gaat u op een al bewoond adres wonen?
Dan moet u in het webformulier de gegevens van de hoofdbewoner invoeren: naam, adres, telefoonnummer, bsn nummer en nummer van een geldig legitimatiebewijs.
Aanvullende gegevens
Als u een kamer huurt moet u een kopie van het huurcontract meesturen.
De gemeente neemt contact met u op als er aanvullende gegevens nodig zijn. Dit is bijvoorbeeld mogelijk als u bij iemand in gaat wonen.
Verhuizing doorgeven via de post
Hiervoor kunt u het aanvraagformulier verhuizing downloaden.
Als er toestemming van de hoofdbewoner doorgegeven moet worden kan dat ook met dit formulier.
Het ingevulde formulier met kopie van geldig legitimatiebewijs kunt u sturen naar:
Gemeente Oldambt, postbus 175, 9670 AD Winschoten
Verhuizing doorgeven aan de balie
Voor dit product kunt u direct online een afspraak maken.
U moet het volgende meenemen:
- Uw legitimatiebewijs
- Gaat u bij iemand inwonen:
- dan moet u schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner en
- een kopie van een geldig identiteitsbewijs van de hoofdbewoner. - Mocht tijdens de aangifte blijken dat er op het adres waar u zich wilt inschrijven nog iemand woont, dan kan u gevraagd worden een huur- of koopcontract te laten zien
- Ook bij kamerbewoning wordt u gevraagd om het huurcontract te laten zien
Briefadres aanvragen
Wilt u een briefadres aanvragen? Dan komt u samen met de briefadresgever op afspraak naar het gemeentehuis.
U kunt telefonisch een afspraak maken via telefoonnummer (0597) 48 20 00.
Voorwaarden
De aangifte van verhuizing kan gedaan worden door:
- uzelf, als u 16 jaar of ouder bent
- door ouder, voogd of verzorger voor minderjarige kinderen
- samenwonende echtgenoten / geregistreerde partners voor elkaar
- ouders en meerderjarige kinderen voor elkaar, als u op hetzelfde adres woont
- de curator voor een persoon die onder curatele is gesteld
- een meerderjarige die daarvoor schriftelijk gemachtigd is
Hoe lang gaat het duren?
U moet de verhuizing binnen 4 weken voordat u gaat verhuizen tot uiterlijk 5 dagen na de verhuizing doorgeven aan de gemeente waar u gaat wonen. Bij een verhuizing naar een andere gemeente geeft u de wijziging dus door bij de nieuwe gemeente.
Als u zich niet aan de aangiftetermijn houdt, kan de gemeente u een boete opleggen.
Kosten
Het doorgeven van uw verhuizing is gratis.